La nit del proper 15 de juliol, acosteu-vos al Mercat de la Boqueria i veureu una cosa extraordinària (i no estic parlant de guiris amb gotets plens de macedònia!). ;-)
Si la muralla
medieval lliscava cap al mar per la vorera esquerra, a l’altre costat de La
Rambla, dibuixant les mateixes sinuositats, les ordes religioses aixecaven
convents, monestirs i esglésies, i delimitaven els seus horts en aquells espais
oberts, fora de les muralles, on podien establir-se sense estretors. Amb el pas
dels anys, les successives transformacions del passeig no han deixat mai de
seguir aquell traçat «conventual».
La reforma més
important tingué lloc durant la primera meitat del segle XIX, amb
l’exclaustració i la supressió d’ordes religioses, motivada per la crema de
convents del juliol de 1835. Sobre els murs calcinats d’aquells edificis maleïts per l’odi i el ressentiment del
poble es van bastir nous edificis de signe molt diferent: botigues, teatres,
magatzems... Molts d’ells semblen haver absorbit, però, aquella malèfica
influència i, massa sovint, han estat –i són!– escenari d’incendis terribles,
atemptats cruels, accidents inexplicables...
A més de l’edifici
del Liceu hi havia, situat unes
illes més amunt, l’emplaçament de l’antic convent dels Jesuïtes, que va ser
enterament destruït per un aparatós incendi quan ja s’havia convertit en els
grans magatzems El Siglo. El convent
de Santa Mònica, situat al final del
passeig, va patir la mateixa sort durant la Guerra Civil, i el mateix li va
passar –dues vegades!– al Teatre Principal, que està emplaçat sobre l’antic convent dels Mercedaris.
L’entranyable Mercat de la Boqueria, o de Sant Josep,
va ser aixecat sobre les runes del convent dels Carmelites Descalços de Sant
Josep, un dels que despertava més hostilitat. I és que corria la veu que
darrera els seus murs succeïen fets sinistres. En els darrers anys de
l’existència del convent, els frares de Sant Josep havien relaxat el compliment
de les prescripcions pròpies de l’orde i aquell fatídic any 1835 la situació
arribà al ple quan la comunitat deliberà de no celebrar les vigílies de la seva
patrona, la Mare de Déu del Carme.
Un frare jove ordenat de feia poc va ser l’únic que s’atreví a manifestar
davant del pare prior el seu desacord, i augurà que el descrèdit moral cauria
sobre el convent, si no alguna cosa pitjor. Però el prior s’apressà a
treure-se’l del davant, argumentant que amb la vida que portaven ja prou que
tenien el cel guanyat.
L’endemà a la nit, a
l’hora prima, mentre la comunitat dormia tranquil·lament, un acord llunyà, com
la remor d’un remotíssim eco, començà a surar en l’aire, a lliscar pels
passadissos, per les escales, pel refectori i el claustre, fins arribar a les
cel·les silencioses. Era el rumor d’un conjunt de veus greus i distants que
semblava sorgir d’un abisme i anava acreixent-se, elevant-se, fins a convertir-
se en un so eixordador, un crit de veus profundes i solemnes que entonaven
versicles i salms en un to de lament desesperat. Tots els frares es despertaren sobresaltats i corregueren cap a l’església,
que era d’on provenia el so.
Allí descobriren que
el cor era ple de frares que cantaven. Frares escardalencs, mal embolicats en
els esquinçalls d’hàbits polsosos, amb els rostres mig ocults per les caputxes,
però no prou com perquè no s’albirés entre aquells parracs les pàl·lides
ossades de les calaveres, les conques buides dels seus ulls morts, i
sobresortint per les mànigues descolorides i plenes de floridura, els llargs
dits de les seves mans d’os, descarnades, subjectant els llibres d’oracions.
Plens de sorpresa i
temor, els germans esperaren el final del càntic de les ànimes. Aleshores cada
frare del cor va encendre un ciri i, en fúnebre i solemne comitiva, s’adreçaren
cantussejant cap al cementiri de la comunitat. Allí, els germans de la
congregació descobriren els sepulcres amb les làpides alçades, mostrant
l’insondable i macabra foscor de les fosses mortuòries, on s’anaven introduint els
espectres dels frares morts, després d’apagar els ciris i abans que les lloses
es tanquessin de nou sobre ells.
De retorn a
l’església, els Carmelites van trobar un germà mort al centre del cor: era
aquell que el dia abans havia demanat al prior que reconsiderés la seva decisió
si no volia abocar sobre el convent alguna terrible adversitat!
Deu dies després, el
25 de juliol de 1835, una multitud fora de control va assaltar, entre d’altres,
el convent dels Carmelites Descalços de Sant Josep, l’incendià i assassinà
aquells religiosos que no foren prou ràpids en fugir.
Des d’aleshores, i
malgrat les modificacions que ha sofert l’indret, es diu que la nit del 15 de
juliol de cada any, vigília de la Mare
de Déu del Carme, se senten en l’adormit Mercat de la Boqueria remors de trepig i càntics de procedència
desconeguda.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada